Jak nasadit LEGO-roboty do výuky?

Revize RVP ZV v oblasti nové informatiky a digitálních kompetencí jasně definovala nový směr a termín zapojení robotiky do výuky.
V čem ale začít tvořit první algoritmy? Jaké roboty použít? Ukážeme Vám, jak na to pomocí LEGO-robotů.

Robotických hraček, softwarů i programovacích jazyků existuje celá řada. Co ale každý žák zná a bez ohledu na věk jej každý miluje? No přeci LEGO®! V rámci jakési divize LEGO® Education se tento výrobce celosvětově známých a atraktivních stavebnic věnuje podpoře školství od mateřských škol po univerzity vč. zaměření na informační systémy a digitální technologie.

„My jsme na základní škole v Debři začali s robotikou v rámci volitelného předmětu konstruování a robotika pro 7. – 9. třídu a to už někde v roce 2018. Vyzkoušeli jsme robotických hraček hned několik, společně s vedením školy jsem se zúčastnil řady školení, přednášek i metodických kabinetů.
Výsledkem bylo pořízení iPadů, sady Ozobotů, LEGO® Mindstroms robotů, 3 ks 3D tiskáren od J. Průši nebo také sady na výuku přírodních věd od spol. PASCO.
Osobně však nejvíce využívám, a je to samozřejmě i dáno cílem mého předmětu konstruování a robotiky, roboty LEGO® Mindstorms EV3, home edition, ve spojení s iPady, na kterých jim vytváříme programy a na kterých vytváříme i 3D modely pro 3D tiskárny.
LEGO® a 3D tiskárnu pak často i propojujeme v dlouhodobějších projektech, jako například pro sestavení výrobní linky našeho vytisknutého automobilu.“ Popisuje vznik nového předmětu na škole Martin Kosa, ředitel Bricku a učitel na ZŠ Masarykova Debř.

> Přehled metodických kabinetů <

Díky této zkušenosti Martin ukazuje i ostatním školám, jak a jaké roboty do výuky nasadit.
V rámci našich zájmových aktivit v Bricku učíme základy robotiky pomocí LEGO® Mindstorms děti již od 1. třídy. To je však možné jen díky malé skupině dětí s velmi podobným zájmem, nadšením a hlavně intelektem.
Jedná se totiž o velmi sofistikovaný nástroj, byť s velmi user friendly softwarem.
Ve škole proto na I. stupni doporučujeme začít s jednodušším nástrojem. Tím je např. Ozobot. Jednoduchý, malý, levný robot s několika barevnými senzory a malinkými koly. Nic moc neumí, ale je skvělým nástrojem, jak pochopit algoritmizaci a programování.
Chcete-li se ale ponořit do robotiky hlouběji, pak Vám k tomu nejlépe pomohou LEGO® Mindstorms roboti, kteří jsou vybaveni několika motory, infračerveným senzorem, ultrazvukovým senzorem, gyroskopem, dotykovým senzorem, barevným a světelným senzorem, má propracovaný software, je kompatibilní s ostatními stavebnicemi LEGO® a hlavně – je to LEGO®! Pro žáky je tak snadno pochopitelný a daleko atraktivnější něž jeho konkurenti.
Ať už jste stihli pořídit LEGO® Mindstorms EV3 nebo nakupujete jeho nástupce Robotí vynálezce, dokážete vytvořit nejen jednoduší zábavné a plně autonomní roboty, ale i sofistikované dlouhodobé projekty, na kterých třída pracuje několik týdnu i měsíců.

V rámci našich programů pro učitelé pak máte možnost objednat si metodický kabinet ROBOTIKA S LEGO® MINDSTORMS, během kterého Vaší školu na nasazení LEGO®-robotů připravíme.

Revizi RVP ZV zdar a nezapomeňte – jsme v tom s Vámi! 🙂